צור קשר
×

לקבלת ייעוץ מקצועי

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

    פורקס – שוק מט"ח בינלאומי: הזדמנויות, סיכונים וחשיבות הייעוץ המקצועי

    פורקס (Forex) הוא קיצור של המונח "Foreign Exchange" או בעברית "שוק מט"ח בינלאומי". זהו השוק הפיננסי הגדול והנזיל ביותר בעולם, שבו מתבצעות מדי יום עסקאות בהיקף עצום של מיליארדי דולרים. בשוק זה נסחרים זוגות מטבעות של מדינות שונות, כאשר המטרה היא להרוויח מהפרשי שערי החליפין בין המטבעות.

    חשיבותו של שוק הפורקס בזירה הבינלאומית היא עצומה. ראשית, הוא מאפשר לחברות הפועלות בשווקים גלובליים להגן על עצמן מפני תנודות בשערי המטבע ולנהל את הסיכונים הפיננסיים שלהן. שנית, הנזילות הגבוהה בשוק מאפשרת ביצוע מהיר של עסקאות וקבלת מחירים תחרותיים. בנוסף, שוק הפורקס מהווה אפיק השקעה פופולרי עבור סוחרים פרטיים ומוסדיים כאחד. בין הגורמים הפעילים בשוק הפורקס ניתן למנות בנקים מרכזיים, בנקים מסחריים, קרנות גידור, חברות רב-לאומיות וכמובן סוחרים פרטיים. התפתחות הטכנולוגיה והמסחר המקוון הפכו את השוק לנגיש יותר מאי פעם עבור משקיעים מכל רחבי העולם.

    המסחר בפורקס נשמע מאוד פיננסי ואולי אף שגרתי, למרות הסיכון הרב המובנה בפעילות כזו. אם כך, מדוע התחום "נהנה" במידה רבה ממוניטין שלילי מאוד ומתפיסה שבפועל מדובר על הימורים לכל דבר וממש לא על מסחר פיננסי רגיל או לגיטימי?

    חברות הפורקס הקפידו להציג את פעילותן בתור פעילות מסחר פיננסי לגיטימית ומכובדת, תוך הפעלת מערכי שיווק מסיביים ואגרסיביים שחלק ממטרתם הייתה לייצר עבור לקוחות פוטנציאליים מצג שמדובר על חברות השקעות מכובדות ורציניות ועל אפיק השקעה לגיטימי ואטרקטיבי מאוד. בפועל המציאות הייתה מורכבת יותר ולא אחת אף שונה בתכלית.

    חברות הפורקס למעשה הפעילו זירות מסחר פרטיות ומנותקות לגמרי מהשווקים האמיתיים. קרי, הלקוח הפקיד אצלן כסף, ביצע עסקאות שבפועל לא בוצעו באמת בשוק אלא רק וירטואלית בפלטפורמת המסחר של אותה חברה. אם הסוחר הרוויח, החברה הוציאה מכיסה את הרווחים ואם הוא הפסיד, החברה גרפה לכיסה את ההפסד. זאת בניגוד מוחלט לאופן בו אמור מסחר פיננסי לגיטימי להתבצע

    כך שבמובנים רבים, שוק הפורקס התהלך לו בעדינות ובזהירות בתחום האפור שבין הלגיטימי לבין הבלתי לגיטימי, בין מסחר פיננסי לבין הימורים לכל דבר ועניין. כאשר משקיעים פרטיים רבים הפסידו סכומי כסף אדירים במסחר.

    כיום הרשות לניירות ערך בישראל מפקחת על התחום ומתנה את פעילותן של חברות המפעילות זירות מסחר עצמאיות לשוק הישראלי בקבלת רישיון מותאם. מצב זה גרם לסגירתן של לא מעט חברות פורקס ולמיסוד פעילותן של החברות הגדולות. זהו גם המצב במרבית מדינות העולם,

    מהם היתרונות והחסרונות של מסחר בפורקס

    היתרונות של מסחר בפורקס הם מגוונים. ראשית, מדובר בשוק הפועל 24 שעות ביממה, 5 ימים בשבוע, מה שמעניק גמישות רבה לסוחרים. שנית, ניתן לסחור בפורקס גם בהון התחלתי נמוך יחסית ותוך שימוש במינוף פיננסי (אך יש לזכור שמינוף מגדיל גם את הסיכון). בנוסף, השוק מתאפיין בנזילות גבוהה ובמגוון רחב של אפשרויות להשקעה. יחד עם זאת, למסחר בפורקס יש גם חסרונות וסיכונים שחשוב להכיר. ראשית, מדובר בשוק תנודתי מאוד שיכול להוביל להפסדים משמעותיים תוך זמן קצר. שנית, המינוף הפיננסי, שיכול להגדיל את הרווחים, עלול גם להכפיל ולשלש את ההפסדים אם השוק זז נגד הפוזיציה של הסוחר. בנוסף, שוק הפורקס אינו מפוקח באופן הדוק כמו שווקים פיננסיים אחרים, מה שמגדיל את הסיכון למעשי הונאה או מניפולציות.

    לאור מורכבות השוק והסיכונים הכרוכים בו, קבלת ייעוץ והכוונה מגורם מקצועי היא קריטית עבור כל סוחר. רואה חשבון פורקס מומחה כמו הצוות במשרד רו"ח אבירד יועצים פיננסים, יכול לספק מגוון שירותים חיוניים. ראשית, הוא יעניק ללקוח הבנה מעמיקה של מנגנוני השוק, האסטרטגיות השונות והסיכונים הכרוכים בכל אחת מהן. שנית, הרו"ח יסייע בגיבוש תוכנית השקעות מפורטת שתתאים לפרופיל הסיכון, ליעדים הפיננסיים ולאופק הזמן של הלקוח. שלישית, ליווי שוטף של רו"ח יבטיח ניהול מסודר של הפעילות, תוך תיעוד קפדני של כל העסקאות והתנועות. חשוב לציין שהיבט המיסוי בפעילות פורקס מעלה סוגיות מורכבות שדורשות מומחיות ספציפית. רו"ח מנוסה בתחום יידע להנחות את הלקוח בנושאים כמו סיווג ההכנסות (הונית או פירותית), דיווח לרשויות המס, חבות במס רווחי הון או מע"מ, קיזוז הפסדים ועוד. התנהלות נכונה בהיבטי המס חיונית כדי למנוע סנקציות ועיצומים מצד רשויות המס.

    לקבלת ייעוץ מקצועי

    מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

      אולי גם יעניין אותך

      post-image
      קריפטו

      קריפטו - הזדמנויות, אתגרים והחשיבות של ייעוץ מקצועי עולם הקריפטו, או בשמו השני המטבעות הדיגיטליים, הפך...

      קרא עוד >>
      post-image
      עבירות מע"מ

      כאשר מדובר בעבירות מע"מ, חשוב להבין שמדובר בנושא רגיש וחמור מאוד מבחינת רשויות המס והאכיפה....

      קרא עוד >>
      post-image
      מהן עבירות מס?

      עבירת מס היא עבירה פלילית. אדם או תאגיד שעוברים על סעיף מסעיפי החוקים הללו או...

      קרא עוד >>
      דילוג לתוכן